vrijdag 10 februari 2017

Wie een huis wil kopen moet er snel bij zijn!

Hoe komt het dat een huis kopen steeds moeilijker wordt?


Als 18-jarige ben ik nu toch al wel een beetje bezig met het fantastische idee 'alleen wonen'. Soms kijk ik eens naar de appartementen die te huur/ te koop zijn in mijn buurt. Het gaat zo ver dat ik zelfs al op het internet ga rondkijken om iedeeën op te doen voor later. Mijn grote droom is om later een groot huis met een tuintje, groot genoeg voor mijn kindjes om in te spelen, te hebben. Maar sinds wonen steeds duurder wordt én lenen daarboven op ook steeds lastiger aan het worden is, vrees ik er een beetje voor.

Vanaf mei zal het moeilijker worden. Dan ben je namelijk verplicht om bij je lening te aan te tonen dat je sowieso 20% van het te lenen bedrag al hebt. Zo ging het vroeger ongeveer ook al, maar door de crisis werd dit idee weggehaald. Maar het komt dus terug. Dit allemaal om de banken te beschermen moest er een economische crisis ontwikkelen.
Ik vroeg me af wat dan precies het probleem zou zijn voor de banken, maar het werd al snel heel logisch. Als de mensen hun lenig niet meer kunnen betalen zal de bank hun huis moeten verkopen. Maar in tijden van crisis ligt de marktprijs voor een woning natuurlijk lager waardoor de bank, ook al verkoopt hij het hele huis, verlies zal maken.

Een beetje zonneschijn na regen: de rente zal stijgen! En dit allemaal dankzij onze goede vriend Trump. Omdat de wereld nog al onrustig is en niet goed weet wat hij allemaal van plan is voor de toekomst kiezen de banken ervoor om een hogere rente te beloven aan zijn klanten. In plaats van 0,50% rente zal het stijgen naar 75%.
Snel mijn ouders overtuigen dat ik best zo snel mogelijk uit huis ga... en over hoe ik aan al dat geld ga komen hebben we later wel :).


Klik hier voor de link!

1 opmerking:

  1. :) Maar heb je er ook aan gedacht dat wanneer de rente verhoogt, je lening ook duurder wordt? Want zo zit het in elkaar: lage rente: lage leningskosten. Hoge rente: hoge leningskosten. Maar laat je niet ontmoedigen. Jongeren zoeken oplossingen. Zo huren sommigen een pand met verschillende koppels. Zo zijn ze toch van onder de vleugels van hun ouders en terwijl kunnen ze sparen voor een eigen stek.

    BeantwoordenVerwijderen